אחד האביזרים הנחשקים ביותר בתחום הרכב בישראל הוא מה שמכונה " גלגלי מגנזיום". המושג הזה קצת מעוות שכן ראשית הכוונה היא לחישוקים [ ג'אנט ] ולא לגלגלים או צמיגים, ושנית, מה שאנו מכנים בתור " גלגלי מגנזיום " הוא בעיקר חישוקי אלומיניום – או ג'אנט אלומיניום – אבל מה שהשתרש בישראל הוא גנטים מגנזיום, ולכן בכך נדון.
עד לאחרונה היו רוב הרכבים שנרכשו מהיצרן מסופקים ללקוחות עם ג'אנטים רגילים ממתכת פשוטה. באופן כללי ג'אנט כזה סובל ממספר חסרונות, ושניים הם העיקריים : 1. הוא כבד יותר ו-2. הוא מכוער ודורש צלחת [ טאסה ] על מנת להתחיל להיראות נורמאלי. כיום מי שקונה רכב חדש, בפרט כאשר הרכב הוא יוקרתי ולו מעט, יקבל אותו עם גלגלי מגנזיום, ועדיין, רבים מחפשים לקנות גאנט מגניזיום חדש כדי שהרכב יראה טוב יותר, שכן כיום יש שפע עצום של חישוקי אלומיניום מהודרים ומעוצבים בקפידה והשיפור שמושג במראה הרכב הוא דרמטי.
למה קונים חישוקי מגנזיום לצמיגים ?
ראשית נבהיר שוב שהג'אנטים עליהם אנו מדברים מורכבים מסגסוגת של אלומיניום שבה לרוב יימצא גם מגנזיום, אך אין הכוונה לחישוק העשוי מגנזיום טהור, שהוא לא חומר יציב במיוחד או קשיח מספיק : בעולם קיימים גלגלי מגנזיום מלאים במרוצים מיוחדים, וגם שם לא מדובר בחומר טהור ברוב הפעמים. גנט מגנזיום ניחן במספר יתרונות על פני המקביל לו ממתכת, ובניהם המשקל [ אשר תורם בתורו ל'משקל לא מוקפץ' של הרכב, ונפרט על כך ], היחס בין משקל לחוזק [ שמאפשר עיצוב עם תמיכה פנימית מועטה בתוך החישוק ], והאוורור שמציע ג'אנט כזה.
ולהלן בקצרה :
1. משקל בלתי מוקפץ : משקלו של כל רכב נישא על ידי הבולמים והקפיצים המותקנים בו. זהו "משקל מוקפץ" – כלומר, משקל בו תומכים הקפיצים. מהו "משקל לא מוקפץ" אם כך . ובכן זהו בין השאר [ ובעיקר] משקלם של הצמיגים [ והכוונה לצמיג הגומי עצמו ], החישוקים [ הג'אנט ] והבלמים הצמודים לגלגל. משקל זה אינו נתמך על ידי הקפיצים ויש חשיבות ניכרת להפחתה בו ככל שניתן. גלגלי מגנזיום מעניקים את היכולת להקל על משקל זה ולשפר במידה מהותית את ביצועי הרכב.
2. אוורור בלמים + קשיחות מבנית : שני פרמטרים אלו כרוכים האחד בשני. חומר חזק ממנו מיוצר החישוק, כמו סגסוגת של אלומיניום, מאפשר לתמוך פחות במרכז החישוק ובכך להשיג הן מראה 'קל' ואופציות רבות לעיצוב והן אוורור לכל מערכת הבילום. פונקציות אלו, האוורור בפרט, קריטיות לרכבים העומדים במעמסות גבוהות [ דוג' ספורט מוטורי ]. בנהיגה במעמס גבוה נדרשות רפידות הבלמים לעבודה מאומצת וכתוצאה מכך מתחממות מאוד : מגנזיום לרכב מעניקים אוורור מירבי [ פאסיבי ] למערכת קריטית זו.
בשורה התחתונה,
רובנו לא רוכשים ג'אנט מגנזיום כדי להנות מהיחס העודף של קשיחות למשקל או כדי לאוורר את רפידות הבלם : אנו עושים זאת כי זה נראה נהדר וכי זה מעניק את השדרוג המשמעותי ביותר לרכבנו בעלות סבירה לחלוטין. שאר התפוקות הן בונוס.
עיסא פאיד מומחה בהתקנת ג'נטים מגנזיום לרכב עובד בחברת המאסטרו המשווקת צמיגים, אבזרים לרכב, מצברים, וגלגלי מגנזיום.